Dan Coanda (Bro Rom): “Industria de textile din Romania are viitor”

//Dan Coanda (Bro Rom): “Industria de textile din Romania are viitor”

Dan Coanda (Bro Rom): “Industria de textile din Romania are viitor”

INTERVIU cu Directorul operational Bro Rom Industrial Machines Srl

Cu o prezenta pe piata de peste 25 de ani, Bro Rom Industrial Machines Srl (cu sediul in Bucuresti) si-a inceput activitatea prin intemeierea unei reprezentante tehnice Brother in Romania – Brother fiind unul dintre primii furnizori in Romania de masini de cusut si brodat. Din 1999, compania a devenit furnizor independent de solutii, masini de cusut si toate utilajele necesare pentru industria de confectii.

“Am trecut de la un singur furnizor Brother (care este si acum reprezentativ pentru afacerea noastra), la o selectie mult mai mare de furnizori din domeniul masinilor de cusut, de brodat, de calcat si de croit”, povesteste intr-un interviu Dan Coanda, Director de operatiuni in cadrul companiei.

La ora actuala, Bro Rom Industrial Machines Srl este reprezentantul pe Romania al mai multor branduri, dar cele mai reprezentative sunt Brother si Pegasus pentru zona de confectii (masini de cusut si de surfilat), Barudan pe zona de broderie (brand japonez), pentru software de creare de modele de broderie – Wilcom din Australia, iar pentru masini de calcat – Battistella din Italia. Produsele Bro Rom Industrial Machines Srl se adreseaza atat fabricilor si atelierelor, cat si persoanelor fizice si croitoriilor (pentru masini casnice sau profesionale).

O scurta radiografie a industriei

Intr-o vreme in care industria textila din Romania incearca o desprindere de “mitul lohn-ului”, Dan Coanda isi pastreaza optimismul. “Poate ca un profesionist ar spune ca nu exista un trend ascendent la nivel de sector, de industrie, dar eu sunt optimist si spun ca da, lohn-ul sau fabricile clasice nu merg la fel de bine (Si e si normal: datorita cresterii costurilor fixe, incununata cu cresterea salariului minim pe economie in primavara anului trecut, peste noapte, nu arata prea roz.), dar in ansamblu eu zic ca industria merge bine.”

Din fericire, adauga el, de vreo 2-3 ani, oamenii au inceput sa coasa iar acasa, sa isi deschida afaceri cu una sau doua masini de cusut mici, si ajung sa isi vanda produsele online sau la un targ. “Eu cred ca zona de confectii si de creatie este de abia la inceput in Romania. Mai trebuie sa treaca niste ani pana sa avem o industrie autohtona, dar suntem la inceput de drum si eu zic ca s-au facut deja ceva pasi in acest sens”, spune Coanda.

Pentru cei mai sceptici, care nu cred in pronosticuri, exista evenimente precum Creativo, care darama toate opiniile negative legate de viitorul acestei industrii.

“Acum 2 ani si jumatate, mi-am dat seama ca oamenii ar alege mai bine ceea ce au nevoie daca ar vedea masinile de cusut si de brodat lucrand. Daca ar vedea ce se poate face cu ele. In acel moment am inceput o colaborare cu Atelierele Ilbah (organizatori de cursuri de initiere, calificare si perfectionare in domeniul croitoriei, al designului vestimentar si nu numai) si, vazand ceea ce fac ei, dar si pentru ca au cumparat masini de la noi pentru cursurile lor, am zis sa facem un eveniment in care noi sa aratam masinile de cusut si brodat, iar ei sa arate ce pot face trainerii lor cu masinile noastre”, povesteste Dan Coanda.

Asa s-a nascut proiectul Creativo (bianual), ajuns anul acesta la editia a cincea. Un eveniment care aduna mii de oameni din Bucuresti, dar si din tara pasionati de croitorie, design vestimentar, desen, tot ce inseamna zona de creatie vestimentara. “Ceva ce se poate transforma dintr-un hobby intr-un antreprenoriat. Are succes si suntem optimisti ca o sa continuam.”

Statisticile arata ca, la ora actuala, in Romania exista 9700 de firme cu capital romanesc sau strain care isi desfasoara activitatea in diverse sectoare ale industriei textile. Numarul angajatilor in ateliere si fabrici de imbracaminte si incaltaminte depaseste in prezent 200.000. Cu toate acestea, industria textila autohtona se confrunta zilnic cu lipsa de personal si, ceea ce este mai rau, cu problema fortei de munca specializate pe industria digitala, automatizata sau pe cerintele fast-fashion-ului. (toate aceasta problematica va fi amplu dezbatuta la conferinta Fashion Connect din cadrul Textile Technology Show – n.red.).

“In domeniul confectiilor nu intri si iesi, aici nu e comert, productia e diferita, indiferent ca se face la nivel de atelier sau hobby, acasa. Productia presupune atentie, detalii si o investitie pe termen lung in oameni si in imagine. Rezultatele se vad mai tarziu. Dar cel care este pasionat, ramane in domeniu pe termen lung”, marturiseste directorul Bro Rom.

In opinia sa, in sectorul confectiilor vor exista tot timpul fabrici si automatizari si solutii tehnice, dar vor aparea mult mai multe ateliere mici. “Va exista mai multa creatie, o sa mai dureze putin, dar tendintele duc catre acele zone.”

Broderia si modelele traditionale romanesti raman in trend

In zona de hobby si ateliere mici exista o crestere – in special in zonele urbane, dar nu numai, adauga Dan Coanda. “Noi avem clienti in toata tara, chiar si in cele mai greu accesibile zone. In ultimii doi ani am introdus cateva modele de masini casnice simple chiar si in hipermarketuri (Auchan, Carrefour, Kaufland), lucru care arata ca acum oamenii sunt pregatiti sa cumpere. Pe zona de masini mici, trendul este ascendent de cativa ani.”

La nivel industrial, lucrurile stau putin altfel. Acolo vorbim de eficienta si productivitate, de automatizare, de solutii complete. Firmele vor sa inlocuiasca din ce in ce mai mult factorul uman, si atunci vor masini mai performante, mai specializate pe anumite operatiuni. E drept, asta depinde foarte mult de nisa pe care activeaza fiecare firma si de clientii acesteia.

In industria textila, inovatiile nu sunt la fel de spectaculoase ca in alte industrii, dar exista. Brother si Pegasus sunt, de altfel, pionieri in inovatie si tehnologie. “De exemplu, Brother a fost prima companie care a lansat tehnologia Direct  Drive, in ’96-’97.”

In urma cu trei ani, tot Brother a lansat tehnologia Nexio,  pe care incearca incet-incet sa o extinda la masinile industriale. Aceasta tehnologie care contine si soft si mai multe imbunatatiri tehnice va fi prezentata, la un moment dat, pe toata gama de masini.

“La Textile Technology Show vom expune doua masini, dintre care una va fi masina liniara Nexio, iar cealalta un automat Nexio. Cei care vor sa afle mai multe despre aceasta tehnologie, sa vina la eveniment!”, indeamna Dan Coanda.

“Dar vom avea si masini de brodat de la Barudan, masini industriale de cusut si surfilat de la Brother, softuri de creare de modele de broderie de la Wilcom.”

Zona de broderie (inclusiv broderia industriala) s-a dezvoltat in Romania mult mai tarziu decat in alte tari din estul Europei. In anii ’90 veneau foarte multe comenzi de confectii in Romania, dar fara broderii. Acestea se faceau in Polonia si Ungaria.

In ultimii doi-trei ani, cererea pe broderie a crescut atat la nivel industrial, cat si la nivel de hobby si home use. Proportia este egala, desi cresterea este mai mult la nivel de afaceri mici, iar asta se simte si in volumul de vanzari al companiei. “Numai in ultimele 3 luni, am vandut peste 150 de masini de brodat Brother Antreprenor Pro X PR1050x (model care va fi expus si la Textile Technology Show – n.red.), ceea ce este foarte mult pentru o piata ca Romania.”

Dupa broderie, modelele traditionale romanesti raman in topul freneziei care a acaparat industria textila in ultimii ani. Dar asta este foarte bine, spune Coanda, pentru ca oamenii au inceput sa reinvie modelele traditionale punct-cruce. “Desi toate masinile de brodat brodeaza elemente traditionale, calitatea broderiei depinde atat de masina de brodat, de calitatea accesoriilor, dar in primul rand de conceptia si crearea modelului in softul de broderie. Totul pleaca de acolo. De asta softul de broderie este foarte important. Dar eu cred ca broderia va avea cu siguranta un viitor firesc, natural, de dezvoltare in Romania, ca in vestul Europei. ”

“Oamenii vor si altceva”

Industria romaneasca de textile este intr-un proces de transformare, dar va reveni la stralucirea de altadata, considera directorul Bro Rom.

“Avem varfuri, avem designeri de succes, avem cateva fabrici care fac productie de calitate, inclusiv export total, dar inca suntem departe, cred ca industria de textile e intr-un proces de transformare acum, nu pot spune ca ne situam undeva anume. In anii ’70 eram numiti croitorii Europei, acum nu stiu in ce parte mergem. Dar industria va reveni, pentru ca oamenii vor altceva, nu mai vor sa cumpere toti haine de la Zara sau H&M. Vor si altceva.”

2018-07-17T11:56:46+00:00